اهورااهورا، تا این لحظه: 10 سال و 10 ماه و 20 روز سن داره

اهورا کــوچـولوی مــن

دوستت دارم اهورا،نه قابل مقایسه است ،نه قابل شمارش ... بی انتهاست!! تاوقتی هستم ، تا وقتی هستی ، هست به امتداد زندگی...

سفرنامه نوروز 98 ( اندیمشک _ دزفول )

1398/1/5 19:51
نویسنده : نرگس
725 بازدید
اشتراک گذاری

پسر نازتر از برگ گلم...

اهورای خوبم ،

امسال هم طبق معمولِ هر سال ، اول رفتیم خونه ی بابا محمد اینا . و روز چهارم عید با برنامه ی قبلی راه افتادیم سمت جنوب. البته اخبار این روزها فقط در مورد هوای ابری و بارونی بود و ما هم با خودمون فکر کردیم که با این اوصاف ، هوای جنوب حتما خنکه !

 

 

بعد از گذشتن از شهر خرم آباد ، به اندیمشک رسیدیم ... شب، بعد از استراحت در شهر چرخی زدیم و اطلاعاتی کسب کردیم... مثلا اینکه اندیمشک اماکن دیدنی خیلی کم داره و دزفول تقریبا 10 کیلومتر با اندیمشک فاصله داره و همیشه بین اهالی این دو شهر بر سر مالکیت رود دز اختلاف هست !!!

صبح روز بعد ، اندیمشک و گشتیم و با پشت سر گذاشتن چند تا بلوار به دزفول رسیدیم...

 

 

اینم اِلِمان زیبای ابتدای شهر دزفول که معرف قلم نی های معروف این شهره...

 

 

و رود دز...که از زردکوه بختیاری سرچشمه میگیره و بعد از گذر از شمال خوزستان و شهر دزفول در شرق شوشتر به رود کارون میریزه!!! شهرت خاص این رود به آب زلال و تمیز اونه...

هوا هم بارونی بود و گردش در کنار رود دز خیلی چسبید !!!

 

 

 

 

 مقبره ی امامزاده رودبند در کنار رود دز . پسرم شاید بپرسی چرا اسم ایشون رود بند بوده ؟!

ایشون نوه ی شیخ صفی الدین اردبیلی و پدربزرگ ِ پدربزرگ ِ شاه اسماعیل صفوی بوده که یک شب در کاظمین خواب میبینن از طرف امام محمدتقی (ص) بهشون دستور داده میشه که به دزفول برن و مردم و به تشیع دعوت کنن. پس به دزفول میان و به آنچه مأمور بودن مردم و دعوت می‌کنن، اما مردم دعوت شون و نمی‌پذیرند. ناچار مردم و تهدید به قطع آب رود دز می‌کنن. و به دنبال بی اعتنایی مردم ، خدا رو قسم میدن که خواسته اش را برآورده کنه و ناگهان رود از جریان می‌ایسته و از اون به بعد به ایشون لقب رود بند میدن!!!

 

 

 

 

 

 

پل و آسیاب های آبیِ باستانی...

پل باستانی دزفول با ۱۷ قرن قدمت یکی از قدیمی‌ترین پل‌های جهان است که در سال ۲۶۳ میلادی به دستور شاپور اول ساسانی روی رودخانه دز ساخته شد. پل ساسانی مهم‌ترین اثر تاریخی دزفول و به عنوان نماد شهر دزفول که ۲ منطقه شرق و غرب این شهر را به هم وصل می‌سازد، یکی از راه‌های ارتباطی شهر جندی شاپور و سرزمین بین النهرین بوده که به دستور شاپور اول ساسانی و پس از پیروزی ایران بر والرین و با به‌کارگیری اسرای رومی ساخته شده‌است از این‌رو، به پل رومی نیز مشهور است. این پل دارای ۱۴ دهانه است، پل قدیم دزفول از سنگ ساروج و آهک ساخته شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی ، صفویان ، قاجار و پهلوی بازسازی شده‌است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارد.

پیشینه ی تاریخی آسیاب های آبی دزفول نیز در ارتباط با پل باستانی بوده که به دوره ساسانی بازمی گردد ، عمده آثار موجود از آسیاب ها که در سه بخش از رودخانه موجود است به دوره تاریخی صفویه و قاجار بازمی گردد..

البته به خاطر بارش بارون تو چند روز اخیر آسیاب ها رفته بودن زیر آب...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آرامگاه امامزاده سبزقبا ( چون اکثر اوقات مانند دیگر علویان لباس سبز بر تن می کرد او را سبزقبا می گفتند. )

 

 

 

 

مجسمه ی یعقوب لیث صفاری ...

 

 

 

بازار قدیمی دزفول... که حال و هوای قشنگی داشت. شلوغ بود و رنگارنگ . با بوی انواع ادویه و بوی قهوه !!! و حصیربافی های زیبا !!!

 

 

 

 

 

 

 

ادامه دارد...

پسندها (1)

نظرات (2)

✿‿✿𝑀𝑜𝑏𝑖𝑛𝑎✿‿✿✿‿✿𝑀𝑜𝑏𝑖𝑛𝑎✿‿✿
29 تیر 98 20:45
❤همیشه به خوشی وشادی 
روزهاتون پرآرامش❤
نرگس
پاسخ
ممنون مبینا جون به خاطر این همه انرژی مثبت...
𝙃𝙖𝙧𝙪ഒ𝙃𝙖𝙧𝙪ഒ
30 تیر 98 16:42
❤همیشه به گردش باشه دوست عزیزمم❤❤❤
نرگس
پاسخ
ممنون گلم.😘