اهورااهورا، تا این لحظه: 10 سال و 11 ماه و 24 روز سن داره

اهورا کــوچـولوی مــن

دوستت دارم اهورا،نه قابل مقایسه است ،نه قابل شمارش ... بی انتهاست!! تاوقتی هستم ، تا وقتی هستی ، هست به امتداد زندگی...

سفرنامه نوروز 1395 ( کاشان )

1395/1/12 17:29
نویسنده : نرگس
737 بازدید
اشتراک گذاری

عزیز دل مامان...

آخرین مقصد ما برای گردش شهر کوچک ولی تاریخی و کهنسال کاشان بود.اعتراف می کنم که در نظر من کاشان تنها یک شهر کوچک بود که باغ و حمام فین آن را معروف کرده ولی بعد از یک روز ماندن در کاشان نظرم 180 درجه تغییر کرد.کاش زمان بیشتری داشتیم و می توانستیم یک روز دیگر بمانیم...اما افسوس !!!!

نقاط دیدنی و تاریخی کاشان کم نبودند...ولی وقت ما اندک بود...

 

1. باغ فین

باغ فین که حمام فین نیز در آن قرار دارد،جایی است که ناصرالدین شاه در سال1231 شمسی صدر اعظم خود امیر کبیر را در آن به قتل رساند. سابقه و قدمت باغ فین و بناهای آن به دوره صفویه بازمی‌گردد. وسعت باغ بالغ بر ۲۳ هزار مترمربع و شامل یک حیاط مرکزی است که به وسیله دیوار، بارو و برج های استوانه شکل محصور شده‌است.

 

باغ فین

 

اهورا در راه باغ فین...

 

باغ فین

 

باغ فین

 

باغ فین

 

اهورا در کوشک قاجاری...( نقله که شاهان قاجاری در این کوشک می نشستند و به هر کسی که در حفره حوض سکه می انداخت جایزه می دادند.حالا مردم به گمان برآورده شدن حاجت تو حوض سکه می ندازن...خب این قبول...اسکناس برا چی دیگه؟!!!!!!سکوت)

 

باغ فین

 

باغ فین

 

اهورا در حمام...

( صحنه قتل امیر کبیر )

 

باغ فین

 

باغ فین

 

باغ فین

 

باغ فین

 

2. شهر زیرزمینی اویی

شهر زیرزمینی (اویی) ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای چون دالانهای باریک تودرتو و اتاقهایی با ابعاد کوچک ا ست. مجموعه اویی در زیر بافت قدیم شهر شکل گرفته و تا سطح کنونی شهر نیز گسترده شده‌است. وسعت این شهر به دلیل ارتباط میان محلات و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع ناامنی زیاد بوده و در دو سطح افقی و عمودی گسترش یافته‌است. شهر نوش آباد پاِیتخت انوشیروان پادشاه ساسانی می‌باشد که در شمال شهر کاشان قرار دارد.لازم به ذکر است این مجموعه دارای قدمت ۱۵۰۰ ساله می‌باشد و به دوره ساسانیان مربوط می‌گردد.کشف این سازه‌ها به صورت اتفاقی و توسط فردی که قصد حفر چاه در منزل خود داشت صورت گرفته و برای ورود به آن، به دلیل پیدا نشدن ورودی اصلی از آب انبار که مجاور این شهر زیر زمینی است استفاده می‌شود.

 

شهر زیرزمینی

 

چون شهر زیرزمینی خیلی تاریک بود نتونستم از اهورا عکس بگیرم ...فقط یک عکس موقع ورود به آب انبار دارم اونم اینطوریه:خندونک

 

شهر زیرزمینی

 

3. خانه های تاریخی کاشان

 

بافت تاریخی

 

از جمله خانه طباطبایی ها و خانه بروجردی ها...که داستان زیبایی هم دارن!!!آقای سید حسن نطنزی که از تاجران بزرگ کاشان بوده ، و فرش به بروجرد می برده و ورشو به کاشان میاورده به بروجردی معروف میشه.این آقا عاشق دختر آقای طباطبایی بزرگ ترین تاجر فرش دستباف کاشان میشه و آقای طباطبایی شرط ازدواج شون رو ساخت یک خونه هم شان خونه خودش می ذاره و اینطور میشه که آقای بروجردی شروع به ساخت این خونه می کنه که 18 سال طول میکشه!!!!البته سه سال بعد با دختر آقای طباطبایی ازدواج می کنه...دلخور

 

خانه بروجردی ها...

 

خانه بروجردی ها

 

خانه بروجردی ها

 

خانه بروجردی ها

 

خانه بروجردی ها

 

خانه بروجردی ها

 

خانه بروجردی ها

 

خانه طباطبایی ها...

( که اهورا حسابی خسته شده بود و فقط گریه می کرد...پسرم همکاری نکرد و منم عکس های بدی انداختم واقعا!!!)

 

خانه طباطبایی ها

 

خانه طباطبایی ها

 

خانه طباطبایی ها

 

خانه طباطبایی ها

 

خانه طباطبایی ها

 

خانه طباطبایی ها

 

خانه طباطبایی ها

 

باروی تاریخی کاشان

 

باروی تاریخی

 

تنبل خان که تا سوار ماشین شدیم تو بغلم خوابش برد...( آدم فکر می کنه الکی خوابیده!!!!سکوت)

 

تنبل خان

 

4. محوطه باستانی سیلک

نزدیک به پنج هزار سال پیش از میلاد مردم غارنشین فلات ایران در پی دگرگونی‌هایی که از لحاظ آب و هوا و تشکیل مزارع و چمنزارها به وجود آمد به دشت‌ها روی آوردند و زندگی تازه‌ای را آغاز کردند و در تمدن آن‌ها نسبت به دوران‌های پیشین پیشرفت بیشتری دیده شد؛ کهن‌ترین مردم دشت‌نشین، مردم محل سیلک (Sialk) نزدیک کاشان بودند که آثار زندگی ایشان را در آن‌جا به دست آورده‌اند.

 

محوطه باستانی سیلک

 

محوطه باستانی سیلک

 

محوطه باستانی سیلک

 

محوطه باستانی سیلک

 

محوطه باستانی سیلک

 

و در حاشیه سفر...

اسب و کالسکه های زیبای کاشان که اهورا به محض ورود به شهر دید و ...چند بار به خاطر اهورا مجبور شدیم به مرکز شهر برگردیم تا اون اسب سواری کنه...دور آخر هم مجبور شدیم تقاضای یک دور طولانی تو شهر و بکنیم بلکه اهورا از اسب سواری سیر بشه و دست از سر ما برداره!!!

 

در حاشیه

 

اسب سواری

 

و سوغاتی های خوش طعم و معطر کاشان...

 

سوغاتی

 

به کاشان علاقه زیادی پیدا کردم ...شاید وقتی دیگه و فرصتی دیگه باز هم به این شهر تاریخی سفر کنیم.

 

پایان

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)