اهورااهورا11 سالگیت مبارک

اهورا کــوچـولوی مــن

دوستت دارم اهورا،نه قابل مقایسه است ،نه قابل شمارش ... بی انتهاست!! تاوقتی هستم ، تا وقتی هستی ، هست به امتداد زندگی...

مراسم گل غلتان اهورا

1393/3/17 15:36
نویسنده : نرگس
10,677 بازدید
اشتراک گذاری

یکی از رسوم سنتی به جای مانده از گذشته در مناطق مختلف

کشورمان  آئین گل غلتان نوزاد در اولین بهار زندگی او می‌باشد.

 

بر اساس این آئین تنی چند از زنان فامیل برای چیدن گل به میان باغها و

مزارع رفته و با ذکر صلوات و خواندن ابیاتی بشرح زیر اقدام به جمع آوری

گل برای اجرای مراسم گل غلتان نوزاد می‌نمایند.

 

همه کوه و کمر بوی تو داره یا محمد       کدوم گل قامت و روی تو داره یا محمد

همون ماهی که از کوه  می‌زنه سر        نشان  طاق  ابروی تو  داره  یا  محمد
 
پس از جمع آوری گل که غالبا در ساعات آغازین صبح صورت می‌گیرد گلهای چیده شده را به خانه آورده و پر پر می‌کنند سپس نوزاد را به حمام برده و بدنش را شستشو می‌دهند . پس از خارج نمودن نوزاد از حمام و خشک کردن بدنش او را در میان پارچه ای سفید رنگ که گلهای پرپرشده محمدی در میان آن ریخته شده قرار داده و می‌غلتانند. این کار غالبا توسط مادر، عمه، خاله و یا مادر بزرگ او انجام می‌شود. مرسوم است که چهار زن هر یک چهار گوشه از پارچه حاوی گل را گرفته و با نهادن نوزاد همراه با ذکر نام پنج تن و ختم صلوات این آئین انجام می‌گیرد. پس از لحظاتی کار خواندن روائی و شعر خوانی به منظور توصیف هر چه بیشتر زیبائیهای کودک توسط بستگان نزدیک همچون مادر، عمه، خاله و غیره صورت می‌گیرد. نمونه‌هائی از این ابیات بشرح زیر است.
 
ای سرو  و چنار از کجا آمده ای          ای خرمن گل ز باغ جان آمده ای
خون شد جگرم برای دیر آمدنت           ای خرمن گل ز باغ جان آمده ای
 
http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-02.gif
 
عکس هایی از مراسم گل غلتان اهورا کوچولوی من :
(17 خرداد 93 ،همراه مامان جون و خاله ها)
 
 
گل غلتان اهورا
 
گل غلتان اهورا
 
گل غلتان اهورا
 
گل غلتان اهورا
 
گل غلتان اهورا
 
گل غلتان اهورا
پسندها (16)

نظرات (31)

مامان نسرین
20 خرداد 93 15:52
اهورای عزیزم امیدوارم به حق پنج تن آل عبا همانطور که در گل های محمدی غلتیدی ، خلق و خوی محمدی داشته باشی ...
مامان مهدی کوچولو
20 خرداد 93 19:12
چه جالب من هم مهدیو پارسال گذاشتم لای گلهای محمدی ولی مراسم خاصی نداریم در کل حرکت جالبیه اهورا جونم هم لابه لای گلها خیلی ناز شده
مامان زهرا
20 خرداد 93 21:12
__████__████_███ __███____████__███ __███_███___██__██ __███__███████___███ ___███_████████_████ ███_██_███████__████ _███_____████__████ __██████_____█████ ___███████__█████ ______████ _██ ______________██ _______________█ _████_________█ __█████_______█ ___████________█ ____█████______█ _________█______█ _____███_█_█__█ ____█████__█_█ ___██████___█_____█████ ____████____█___███_█████ _____██____█__██____██████ ______█___█_██_______████ _________███__________██ _________██____________█ _________█ ________█ ________█ _______█
مامان سعیده
20 خرداد 93 22:17
عزیزم من این رسم نشنیده بودم ...ولی واقعا از دیدن عکسا و خواندن شعر ها بی نهایت لذت بردم خیلیییییییییییی خوب بود عکسای اهورا جان که بی نظیر بودند خیلییییییییی زیبا و پر طراوت بود
مامان سعیده
20 خرداد 93 22:19
راستی شما در کدام شهر زندگی می کنید؟ کاشان ...تبریز ؟ شیراز؟ تهران؟
مامان شهرزاد
21 خرداد 93 9:53
چه رسم جالبي تابحال نشنيده بودم. چقدر ناز شده اهوراي جيگرم بين گلهاي صورتي
سپیده..مامانه پارسا
21 خرداد 93 16:37
واااااااااااااااااای چه با مزه خییییییییییییییلی خوب بود//خوش ب حالت خاله ای جونم
مامان فاطمه
21 خرداد 93 17:37
عکسها بسیار بسیار زیبا بودناهورا جووونم تو خودت گلی رفتی بین این همه گل
افسانه
21 خرداد 93 20:04
واااااااااااااای خیلی هیجان انگیزناک بود!!!! آدم با دیدن این عکس ها یه احساس خوبی بهش دست میده کاش من جای اهورا وسط این همه گل بودم
سمیرا مامان اهورا
22 خرداد 93 17:00
وای چقد جالب بود عزیزم.تاحالا نشنیده بودم ولی عالی بود خدا حفظ کنه گل پسرتو خودش گله قربونش برم
مامان امیررضا
22 خرداد 93 18:55
قدم ‌هایت بوسه‌گاه چشم‌هایمان ای گل نرگس جشن میلادت کاش به ضیافت ظهور می‌پیوست میلاد نرگس پنهان گرامی باد تعجیل در فرجش صلوات
مامان نرگس
23 خرداد 93 11:40
چقدر زیبااااااااااااااااااااا عکسهای اهورا عالی بود عالیییییییییییی
مامان سعیده
23 خرداد 93 14:21
سلام نرگس جون ای بابا نیستی کم پیدایی دیگه به ما سر نمیزنی نکنه خدای نکرده فراموشمون کردیاز این مراسم خیلی خوشم اومد کار خیلی جالبیه روی ماه اهورا جون رو محکم از طرف من ببوس
مامان رها
23 خرداد 93 14:55
سلام عزيزم اميدوارم حالتون خوب باشه راستش به طور اتفاقى به وبلاگتون آشنا شدم خوش حال ميشم با هم دوست شيم اگه موافق بودين هم با هم تبادل لينك كنيم لطفا به وبلاگ ما بياين و جواب رو بهمون بگين خيلى دوستون دارم موفق باشيد
مامان رها
23 خرداد 93 14:56
ببخشيد عزيزم اون آدرس وب هنريم بود لطفا به آدرس بالا بيايد
ارلا جون
23 خرداد 93 16:26
چه جالب
مامی 93
24 خرداد 93 20:57
سلام با عنایت پروردگار و کرم و بخشش ائمه من حاجت قلبیمو گرفتم خدا خیلی سوپرایزم کرد بطوری که اصلا باور نمی کنم میتونین سوپرایزمو تو وبلاگم بخونین ممنون ان شاالله شما هم هر چی از خدا میخاین بهتون بده الهی امین
مامان نرگس
26 خرداد 93 0:43
وای نرگس جون این همه گل از کجااااااااااااا خیلی قشنگه.....خیلی
dpr
26 خرداد 93 18:01
باسلام . وبلاگ ميلسا خانم ، دختر بابا چند روزي مي شه كه با عكسهاي جديدش به روز شده ، خيلي خوشحال مي شيم اگر قدم به كلبه مجازي دخترم بزاريد و با گذاشتن يك يادگاري ، كلبه مجازي دخترم رو نورافشاني كنيد .
سارا مامان اهورا
27 خرداد 93 12:03
وای چه زیبا من چند بار دیگه دیده بودم خیلی دوست داشتم
مامان احسان
27 خرداد 93 13:28
سلام چه کار جالبی و چه عکسهای زیبایی ماشالله به گل آقای خودت
نرگس
پاسخ
ممنون عزیز دلم.
مامان حدیثه سادات
27 خرداد 93 16:32
گل باید پیش گل باشه عزیزم امیدوارم زندگیت بوی محمدی بگیره و همیشه حضرت محمد نگهدارت باشه.. عاقبت به خیر بشی جیگر خاله
نرگس
پاسخ
ممنون از دعای بسیار زیباتون...
ارلا جون
28 خرداد 93 19:31
نرگس
پاسخ
میترا
31 خرداد 93 15:52
یک گل خوشکل بین گل های خوش بو
نرگس
پاسخ
ممنون از لطف بی نهایت شما!!!!
گل اندام بانو
31 خرداد 93 18:35
واااااااااااای عاشق گل محمدی هستم.چه رسم قشنگی
نرگس
پاسخ
این رسم تو خیلی از شهرهای ایران وجود داره!!!واقعا" رسم قشنگیه...
آزاده
1 تیر 93 0:49
خیلی قشنگ و دیدنی بود. هزار ساله باشه این پسر عزیز ما
نرگس
پاسخ
ممنون گلم.
مامان بهاره مامان امیرمحمد
1 تیر 93 8:41
وای چقدر زیبا و هیجان انگیز خیلی رویایی و دل انگیزه مثل فرشته ها شدی پسر قشنگم
نرگس
پاسخ
مامان بردیا شیطون
1 تیر 93 9:36
چه جالب بود...... توی گلا مثل فرشته ها بود عسیسم اهورا جون رو ببوس مامانی..... فداش
نرگس
پاسخ
همه ی بچه ها مثل فرشته ها هستن...پاک و زیبا!!!!
مامانی آرمیتاجون
2 تیر 93 8:41
چقدر زیبا......چه پسر نازی....عزیزم انشاالله صدسال زنده باشی
نرگس
پاسخ
ممنون از لطف شما...
مهدیه
13 تیر 93 5:12