اهورااهورا11 سالگیت مبارک

اهورا کــوچـولوی مــن

دوستت دارم اهورا،نه قابل مقایسه است ،نه قابل شمارش ... بی انتهاست!! تاوقتی هستم ، تا وقتی هستی ، هست به امتداد زندگی...

جشن آبانگان

1392/8/5 1:57
نویسنده : نرگس
1,055 بازدید
اشتراک گذاری

جشن آبانگان

 

 

جشن آبانگان بزرگداشت " آناهیتا "‌ ایزدبانوی آبها ، برکت و باروری بر تمام ایرانیان شاد و خجسته باد.

روز دهم آبان در تقويم زرتشتى به نام «آبان» است و اکنون در گاهشمارى
جديد اين روز، ۶ روز به عقب آمده و ۴ آبان شده است. دليل اين تفاوت اين است
که در گاهشمارى قديم، همه ماه هاى سال ۳۰ روز بودند و حالا که شش ماه نخست
سال ۳۱ روزه است، اين روزها تغيير مى کنند. 

آبانگان یکی از جشن‌های ایرانی است که در ستایش و نیایش ایزدبانو آناهید که ایزد آب‌های روان بوده است، برگزار می‌شده است.
نزد
ایرانیان باستان پس از آتش دومین عنصر مقدس آب بود که دربارهٔ احترام به
آن و ضرورت پاکیزه نگاه داشتن این عنصر زندگی بخش تأکیدهای فراوان شده‌است.
بر اساس همین اهمیت هشتمین ماه سال و دهمین روز ماه به پاس احترام به این
عنصر و ایزد موکل بر آن نام گذاری شده‌است. آبانگان جشنی بوده‌است که به
صورت همگانی و با حضور در کنار آب ها و پرداختن به جشن و شادی و خوردن و
نوشیدن و نیز خواندن نیایش‌های مربوط به ایزدان آب ها برگزار می‌شده‌است.

همچنین درباره پيدايش جشن آبانگان روايت است که در پى جنگ هاى
طولانى بين ايران و توران، افراسياب تورانى دستور داد تا کاريزها و نهرها
را ويران کنند. پس از پايان جنگ پسر تهماسب که «زو» نام داشت دستور داد تا
کاريزها و نهرها را لايروبى کنند و پس از لايروبى، آب در کاريزها روان
گرديد. ايرانيان آمدن آب را جشن گرفتند. در روايت ديگرى آمده است که پس از
هشت سال خشکسالى، در ماه آبان باران آغاز به باريدن کرد و از آن زمان جشن آبانگان پديد آمد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (31)

مامان لي لي
5 آبان 92 4:38
من عصر براتون كامنت گذاشتم فكر كردم رمز و دريافت كرديد

خصوصي💐




نه عزیزم...تازه الآن رسیده!!


مامان لي لي
5 آبان 92 4:40
چه جالب!!!...
پس جشن آبانگان مبارررررررك😘
اهوراي ناز و خوشگلم و ببوسيد😘😘😘

ممنون...بر شما هم مبارک...

مامان لي لي
5 آبان 92 4:41
ببخشيد چند بار سعي كردم براتون بعد از ديدن كامنت أتون كامنت براتون بزارم اما متأسفانه موفق نشدم تا الان😟


مهم حضور قشنگته...دیر و زودش مهم نیست...
پگاه مامان آرتین
5 آبان 92 10:43
عزیزم مطلب خیلی زیبایی بود.ممنون
خداپسرتونو نگه داره.خیلی نازه.دوست داشتید مارولینک کنید

http://artinjan90.niniweblog.com


ممنون از لطفت پگاه جان...
با افتخار لینک شدید...
مامان روشا
5 آبان 92 11:44
ممنون که سر زدین.
الان خدا رو شکر ما خوبیم.ولی دخترم هنوز پاهاش خوب نشده


انشالله زودتر خوب می شه!!!
مامانی باذوق
5 آبان 92 12:07
چه جاااااااااااااااااااااااااالب


مبارک باشه عزیزم...
مامان اهورا(شهرزاد)
5 آبان 92 12:39
عززززززززيزم از اينكه مي بينم شما هم به جشنهاي باستانيمون علاقه مندي خيي خوشحالم . بر شما هم مبارك باشه عزيزم


آره گلم .من عاشق جشن ها و آداب و رسوم ایران باستانم!!!
بر شما هم مبارک باشه عزیزم...
مامان نادیا و نلیا
5 آبان 92 14:58
سلام نرگس جان....بله گلم ما زرتشتی هستیم....


چه عالی!!!!!!
مامان آرتین
5 آبان 92 15:28
سلام خیلی جالب بود نرگس جون در مورد آرایشگاه پرسیده بودی آدرسش رشدیه بالاتر از پمپ بنزین ساختمان دیداس آرایشگاه شانه به سر تلفن 6661730
برای دفعه اول 15000 میگیره برای ثبت یه خاطره خیلی عالیه تونستی خودتم دوربین ببر تا چند تا عکس دیگه هم ازش بگیری


بابا هزینه که مهم نیست...مهم کار قشنگشه!!!
من دوست دارم اهورا از لحظه به لحظه ی زندگیش یادگاری داشته باشه...
بهار
5 آبان 92 18:07
جدا این جشن های ایران باستان چقدر قشنگ بودن...
دنبال بهونه بودن برای اینکه شاد باشن.
خیلی خوبه که اینارو بهمون یادآوری میکنی.
مبارک باشــــــــه.
ایشالا همیشه شاد و سلامت باشین فدات شم مـــــــــــــــــــــــــــــــــــن.



آره واقعا" بهار جون...منم به تو تبریک می گم گلم...
و امیدوارم لبخند از روی لبات محو نشه!!!
بهار
5 آبان 92 18:13
خصوصی.


قربونت برم عزیزم...
مامان لي لي
5 آبان 92 18:27
بووووووووس به اهوراي قشنگم و مامان با معرفتش😘😘😘😘


بوس از صورت ماهت...
علوی
5 آبان 92 19:03
سلام وقت شما بخیر .
خدا حفظش کنه و براتون لحظات شادی در کنار فرزند عزیزتان آرزومندم .
واقعاً از دیدن وبلاگتون لذت برم و درک میکنم چقدر شما خوشحالید چون منم بعد از گذشت 13 سال از ازدواجم تازه صاحب فرزندی شدم به نام امیر حسین که البته الان 10 ماهشه .


خدا براتون حفظش کنه...
همین الآن با یه دل پر از امید از خدا خواستم تا به همه ی اونایی که در آرزوی داشتن فرزند هستن ،نظر لطفی کنه و بهشون یه بچه بده!!!
آمین...
مامانی گلسا
5 آبان 92 21:23
سلام
اهورای گل ما چطوره ؟
جواب نظرات توی وب اصلی نشون داده نمیشه ومن اینجا جوابتون رو میدم .اولا مرسی .
مدل این کتابخونه رو از اینترنت گرفتم ویکی برام ساختش . مرسی از محبتت.


چه عالی!!!!!!!قشنگ بودش...
مامان لي لي
6 آبان 92 4:07
سلام به نرگس جونم و أهوراي نازم
اومدم خدمتتون گفتم سلامي عرض كنم و اگه اجگال ندارنه أهورام و گاز بگيرم و برم خوب ماماني شما دلت نمياد چشات و ببند😘😘


وااااااااااااااااااااااای!!!!
نه خاله جون...یه وقت من و گاز نگیریا!!!!
مامانم نمی ذاره که!!!!
زهره
6 آبان 92 4:10
عزيزم دندوناشوووووووووو نيگاه كنيد...من هميشه دير ميرسم و توفيق اجباري دارم كه چند تا پست رو با هم بخونم و لذت ببرم...
ما آپييييم


حضور گرمت واسم مهمه...دیر یا زود فرقی نمی کنه!!!
چشم...الآن میام عزیزم.
سپیده
6 آبان 92 15:00
سلام خانمی. بسیار لطف دارید. چشم به زودی ثبتش می کنم


ممنون از لطفت گلم..
مامان بردیا شیطون
6 آبان 92 15:46
مبارک باد.......جشن ابانگان...........

بیادت می آورم تا همیشه بدانی که زیباترین منش آدمی محبت اوست ، پس محبت کن چه به دوست چه به دشمن که دوست را بزرگ کند و دشمن را دوست . ” کوروش کبیر کوروش


باباحسين
6 آبان 92 16:38
اين روز خجسته را تبريك ميگوييم

هديه ما به اهورا هم

ما روز چهارم آبان را سالها جشن گرفتيم روحش شاد


ممنون از حضور گرم بابا حسین!!!!
مادر فاطمه
6 آبان 92 17:55
چقد از زرتشتیان اگاهی داری نکنه شما زرتشتی هستی


نه عزیز دلم...من مسلمونم و خیلی هم دینم و دوست دارم!!!
فقط عاشق آداب و رسوم و جشن های ایران باستانم...
مامان بنيتا
6 آبان 92 18:04
چه خوب كه درمورد اين جشن نوشتي عزيزم
همسر من اين روزا رو خوب بلده واعتقاد داره كه اين روزا رو بايد جشن گرفت كه مربوط به ايرانيان است نه روزهايي كه مربوط به عرباست


ولی متاسفانه اکثر ایرانیا از آداب و رسوم خودشون بی خبرن!!!
مامان لي لي
7 آبان 92 0:54
نرگس جونم شما با محبتي و همه را با محبت ميبيني😘😘
دلم نه عشق ميخواهد نه دروغ هاي قشنگ
نه ادعاهاي بزرگ نه بزرگ هاي پر ادعا...
دلم يك فنجان چاي ميخواهد و يك "دوست" كه بشود با أو حرف زد و پشيمان نشد💋



این جور دوست خیلی کم پیدا میشه المیرا جونم...
همه در ظاهر دوستن اما به محض اینکه بهشون اعتماد می کنی چنان زخمت می زنن که باورت نمیشه این همون دوسته!!!
برات همچین دوستی رو آرزو می کنم...!
البته دوست دارم من و هم دوست خودت بدونی گلم...
مرجان مامان آران و باران
7 آبان 92 2:00
چه جالبببب افرین خانوم ایرانییییییییییییییییییی
نرگس
پاسخ
فدای تو مرجان عزیزم.
مامان گلشيد
7 آبان 92 7:38
خصوصي گلم
نرگس
پاسخ
چشم عزیزم.
مامان گلشيد
7 آبان 92 7:38
نرگس
پاسخ
مامان کارن
7 آبان 92 8:39
با ما کاری کردن که جشن های به این قشنگی خودمونو فراموش کردیم - ولی من تو و ما می تونیم اونا رو دوباره زنده کنیم -مرسی نرگس جان
نرگس
پاسخ
معلومه که می تونیم...اول از همه باید از خودمون شروع کنیم...
مامان بردیا
7 آبان 92 22:15
مبارک باشهنرگس جون انگار شما و اهوراجونم خیلی طرفدار داریدانقد که مهربونیددددددددددددددددد
نرگس
پاسخ
شما لطف داری گلم...
خاله مهری (ریحانه و حنانه)
9 آبان 92 10:40
عزیزم با تاخیر ، بر شما هم مبارک
نرگس
پاسخ
ممنون...تاخیر مهم نیست که...مهم حضور قشنگ شماست.
مامان یزدان
11 آبان 92 11:23
نرگس
پاسخ
mamaneninii
12 آبان 92 13:43
سلام خداحفظش کنه .خیلی باید مواظبش باشید.از این به بعد کلی شیطونتر میشه. راستی تولدپسرم برگزار شدونمیاین تولد؟تشکر
نرگس
پاسخ
بله دیگه...مبارک باشه...چشم با کمال میل...ممنون از دعوت تون.
آزاده مامان کوروش
12 آبان 92 23:36
سلام مامان مهربون اهورا حالتون خوبه؟ جالب بود استفاده کردیم از مطالب
نرگس
پاسخ
ممنون عزیز دلم...