اهورااهورا، تا این لحظه: 10 سال و 11 ماه و 20 روز سن داره

اهورا کــوچـولوی مــن

دوستت دارم اهورا،نه قابل مقایسه است ،نه قابل شمارش ... بی انتهاست!! تاوقتی هستم ، تا وقتی هستی ، هست به امتداد زندگی...

اولین یلدای اهورا ...

1392/10/4 22:42
نویسنده : نرگس
1,245 بازدید
اشتراک گذاری

 واژهٔ «یلدا» ریشهٔ سریانی دارد و به‌معنای «ولادت» و «تولد» است. منظور از تولد، ولادت خورشید (مهر/میترا) است. رومیان آن را ناتالیس آنایکتوس یعنی روز تولد مهر شکست‌ناپذیر می‌نامند. ابوریحان بیرونی از این جشن با نام «میلاد اکبر» نام برده و منظور از آن را «میلاد خورشید» دانسته‌است.

چلّه، دو موقعیت گاه‌شمارانه در طول یک سال خورشیدی با کارکردهای فرهنگ عامه، یکی در آغاز تابستان (تیرماه) و دیگری در آغاز زمستان (دی ماه)، هریک متشکل از دو بخش بزرگ (چهل روز) و کوچک (بیست روز). واژه چلّه برگرفته از چهل (معین، ذیل واژه) و مخفف «چهله» و صرفآ نشان‌دهنده گذشت یک دوره زمانی معین (و نه الزامآ چهل روزه) است.

ایرانیان نزدیک به چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریکترین شب در طول سال است تا سپیده‌دم بیدار می‌مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می‌دارند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیهٔ آنان را تضعیف نکند و با به روشنایی گراییدن آسمان به رخت خواب روند و لختی بیاسایند.

در آیین کهن، بنابر یک سنت دیرینه آیین مهر شاهان ایرانی در روز اول دی‌ماه تاج و تخت شاهی را بر زمین می‌گذاشتند و با جامه‌ای سپید به صحرا می‌رفتند و بر فرشی سپید می‌نشستند. دربان‌ها و نگهبانان کاخ شاهی و (ایرانیان برده نداشتند / پیرایش) خدمت‌کاران در سطح شهر آزاد شده و به‌سان دیگران زندگی می‌کردند. رئیس و مرئوس، پادشاه و مردم عادی همگی یکسان بودند. البته درستی این امر تایید نشده و شاید افسانه‌ای بیش نباشد. ایرانیان در این شب باقی‌مانده میوه‌هایی را که انبار کرده بودند به همراه خشکبار و تنقلات می‌خوردند و دور هم گرد هیزم افروخته می‌نشستند تا سپیده دم بشارت روشنایی دهد زیرا به زعم آنان در این شب تاریکی و سیاهی در اوج خود است. جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‌نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‌شود. متل‌گویی که نوعی شعرخوانی و داستان‌خوانی است در قدیم اجرا می‌شده‌است به این صورت که خانواده‌ها در این شب گرد می‌آمدند و پیرترها برای همه قصه تعریف می‌کردند. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبهٔ نمادی دارند و نشانهٔ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند، در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پُری آن، آینده‌گویی می‌کنند.

 

اولین یلدای اهورا کوچولوی من

(در منزل دایی بزرگ بابا)

 

اولین یلدای اهورا

 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (67)

الهه مامان امیر محمد
4 دی 92 22:58
پسر گلم انشالله هزار تا یلدا زنده باشی.
نرگس
پاسخ
ممنون از لطف شما خاله الهه.
مامان فاطمه
5 دی 92 1:30
اولین یلدات مبارک عشق خاله دوست دارم هوارتا
نرگس
پاسخ
ما هم شما رو دوست داریم خاله جون...هوارتا هم بیشتر!!!!
زهرا مامان ایلیا (شیرین تر از عسل )
5 دی 92 5:44
دو تا چیز که توی چرخش زمین نه تموم میشه و نه تغییر میکنه، یکیش شکوه تولد عیسی مسیحه و یکیش عشق دوست به دوسته! اپم
نرگس
پاسخ
باشه زودی سر می زنم گلم.
زهرا مامان ایلیا (شیرین تر از عسل )
5 دی 92 5:44
یلداتون گل باران
نرگس
پاسخ
برای ایلیای گل و مامان از گل بهترش.
نرگس
5 دی 92 10:46
اولین یلدای خوشگلم مبارک انشاله 100 تا یلدا رو با چشات ببینی عزیزم
نرگس
پاسخ
ممنون خاله ی مهربونم...بر شما هم مبارک.
مینا مامان آرمانی
5 دی 92 11:45
چه عکسای خوشگلی...مباررررک اولین هات گل پسرم
نرگس
پاسخ
ممنون خاله جون.
مهدیه ( مادر دختری)
5 دی 92 12:50
ممنون که زحمت تحقیقات رو کشیدی! روشن شدیم! اون کلاه هندونه ایه تو عکس خیییییییلی نازه!
نرگس
پاسخ
خواهش می کنم...قابلی نداشت...
اقا زاده(هدیه خداوند)
5 دی 92 13:07
انشالله یلدای 120سالگیتون ببینی
نرگس
پاسخ
ممنون خاله جونم.
مامان مانی جون
5 دی 92 13:26
ممنونم دوستم بابت محبتت منظورم از دوستای همیشگی دوستایی هستن که همیشه بهمون سر میزنن هر وقت آپ میشن و به دوستای دیگه شون سر میزنن به ما هم سر بزنن دلم نمیخواد زندگیم و پسرم واسه اوقات بیکاری دیگران گذران وقت باشه دوست دارم کسی که میاد و منو میخونه خبرم کنه(با کامنتش)که منم بهش سر بزنم یه سری هستن که میان و میخونن و میرن من آدمی نیستم که دنبال بالا بردن آمار وبم یا آمار کامنتام باشم اما میخوام بدونم کی میاد و منو میخونه واسه همین رمزدار کردم از دوستایی که همیشه بهشون سر میزدم و هر مناسبتی واسشون کامنت میزاشتم ناراحتم و واسه همین با رمزی کردن میخوام بدونم کی میاد و میره تا فقط به همونا سر بزنم من که وقتمو از سر راه نیوردم که به همه سر بزنم بازم ممنون بابت کامنتای قشنگت همهء پستای اخیرت رو خوندم الهی این دوری از خانواده هم حل شه عکساتم خیلی عالی بود همهء بچه های امروزی با چیزایی که بهشون ربط نداره بازی میکنن و مثه ما نیستن که یه عروسک بیشتر نداشتیم و همون همه چیمون بود اینا تنوع طلبن مانی هم عاشق بطری نوشابه بود ببوس پسر کوچولوی ما رو برو خصوصی
نرگس
پاسخ
آهان...حالا فهمیدم که چرا همه ی پستات رمز دارن!!!!و ممنون از اعتمادت...
هانیه مامان پارسا کوچولو
5 دی 92 16:09
سلام عزیزم انشالله پسرخوشگلمون 100تا از این یلداها ببینه راستی میتونیم تبادل لینک کنیم؟
نرگس
پاسخ
سلام عزیز دلم...ممنون از لطفت گلم...بله چرا که نه!!!!با افتخار لینک شدید.
مامان الناز
5 دی 92 17:27
نرگس
پاسخ
مامان حدیثه سادات
5 دی 92 19:47
وای چه عکس قشنگی!!!! یلداتون مبارک.
نرگس
پاسخ
یلدای شما هم مبارک...
مامان نسرین
5 دی 92 22:58
کاش میشدبوسه ها راقاب کرد مثل نامه سوی هم پرتاب کرد کاش میشدعشق راتقسیم کرد مثل تک شاخه گلی تقدیم کرد یلدات مبارک عسلم هزاران یلدا زنده باشی قربونت
نرگس
پاسخ
خیلی زیبا بود...کاش میشد یه عالمه بوس برات پست می کردم مامانی..............
نازي مامان پورياپارسا
6 دی 92 0:12
فداي پسر يلدايت خيلي نازه .مامان اهورا بااجازت ميخوام لينکتون کنم به ماهم سربزن لطفاwww.pouriaparsa.niniweblog.com
نرگس
پاسخ
عزیز دلم شما هم با افتخار لینک شدید...خیلی خوشحال شدم از اینکه پسرای خوشگلت و دیدم...
مادر فاطمه
6 دی 92 1:10
یلدات مبارک اهورا خوشگله انشالا 100000 یلدای دیگه رو ببینی
نرگس
پاسخ
همچنین یلدا بر شما هم مبارک...
گلاب(مامان حسنا سادات)
6 دی 92 14:46
مبارک باشه انشالله زمستون خوبی رو با هم بگذرونید
نرگس
پاسخ
انشالله...مرسی خاله ی مهربون.
زهرا مامان ارتا
6 دی 92 19:30
یلدات مبارک عزیزم
نرگس
پاسخ
ممنون گلم...
مامان احسان
6 دی 92 20:59
وای خاله چه روز به روز ما شاالله بزرگ میشی یلدات مبارک باشه
نرگس
پاسخ
پس چی خاله جون!!!!
هانیه مامان پارسا کوچولو
7 دی 92 2:04
عزیزم چرا خبری ازتون نشد من از وبتون خیلی خوشم میاد با اجازتون لینکتون کردم شما هم اگه مایل باشید مارو با اسم پارسا کوچولوی من بلینکید ممنون. بوس واسه اهورا
نرگس
پاسخ
ببخشید گلم...والا من یه سر دارم هزار سودا!!!!سرم خیلی شلوغه...با افتخار لینک شدید گلم...
سارا مامان اهورا
7 دی 92 8:10
ای جووووووووووووونم عزیز دلم یلدات مبارک عزیزم انشاالله 120 یلدای بعدی هم ببینی
نرگس
پاسخ
ممنون خاله جون...انشالله!!!!!!!!!!!!120 تا یلدا!!!!!!!!!
مامان کارن
7 دی 92 9:35
عزیزکم اولین یلدات مبارک
نرگس
پاسخ
یلدای شما هم مبارک...
مامان گلشيد
7 دی 92 9:55
عزيزم يلدات مبارك باشه عشقم
نرگس
پاسخ
ممنون خاله مهربونم.
مهدیه مامان امین
7 دی 92 12:21
اولین یلدات مبارک گل پسر
نرگس
پاسخ
ممنون خاله جونم.
مامان اهورا(شهرزاد)
7 دی 92 13:10
مرسي نرگس جونم از توضيحاتي قشنگي كه برامون نوشته باشيد. انشاله هميشه خوش باشيد. هندونه روي سرشو نگاه
نرگس
پاسخ
قربونت برم عزیزم...خیلی ها نمی دونن که فلسفه ی یلدا چیه...برا همین نوشتم...دوست دارم اهورا که بزرگ شد بدونه هر جشنی چرا برپا میشه؟؟؟!!!!
آزاده مامان کوروش
8 دی 92 10:02
سلام چه قشنگ! همیشه خوش باشید
نرگس
پاسخ
ممنون عزیز دلم...
مامان شهراد
8 دی 92 10:39
نرگس
پاسخ
مامان الینا
8 دی 92 13:08
یلدات مبارک عزیزم.
نرگس
پاسخ
ممنون شیدا جون...
مامان كياراد
8 دی 92 15:34
لحظه هاي ناب زندگيتون كنار همديگه يلدايي دوست من.....
نرگس
پاسخ
دعای زیبایی بود...واقعا" ممنون.
مامان لي لي
9 دی 92 12:12
رفیق روزهای قشنگم! یه هفته از زمستونم رفت.سردت شدخبرم کن تا برات بسوزم... بهانه های دنیا تورو از یادم نمیبره،من تورو تو قلبم دارم نه تو دنیا . . زمستونت پر برف لبت پر خنده باد .
نرگس
پاسخ
ممنون خاله ی فعال!!!!
مرجان مامان آران و باران
9 دی 92 13:25
اولین یلدات مبارک گل پسر خوشگل
نرگس
پاسخ
ممنون خاله جون...
نازی
9 دی 92 14:58
سلام به به دلم برا اهورا حسابی تنگولیده بود دوباره برگشتم
نرگس
پاسخ
ما هم دلمون برات تنگ شده بود...کجایی پس؟؟؟!!!!
مرضيه (مامان محمدمهدي)
9 دی 92 15:41
مبارك باشه چه كلاه بامزه اي گذاشتيد سرش
نرگس
پاسخ
مرسی گلم.
فاطمه(مامان متین)
9 دی 92 15:44
اولین یلدات مبارک
نرگس
پاسخ
میترا
9 دی 92 15:47
اولین زمستانت مبارک
نرگس
پاسخ
ممنون خاله میترا جون.
مامان امیررضا
9 دی 92 18:22
فرارسیدن دهه آخر ماه صفر، ایام ماتم و اندوهی که با اربعین حسینی آغاز و با شهادت جان سوز پیامبر اکرم ، امام حسن مجتبی و امام رضا علیهم السلام خاتمه می یابد را به محضر حضرت صاحب الزمان (عج) و پیروان راستینشان، تسلیت عرض مینمائیم.
نرگس
پاسخ
مامان الیار
10 دی 92 2:08
یلدات مبارک خوشگل ناز جیگر البته با تاخیر
نرگس
پاسخ
مرسی خاله ی مهربون.
مامان محمدطاها
10 دی 92 9:35
مبارکهههههههه چه کلاه خوشکلیییییییی
نرگس
پاسخ
ممنون خاله جون.یلدای شما هم مبارک.
مامان لي لي
10 دی 92 18:53
سلام نرگس جونم اول از همه ممنون از لطفت به اوايي..... الان كه برات دارم كامنت ميزارم تو ماشين ام و داريم ميريم نون بگيريم اوايي هم تو بغلم خوابه... اخه ميخوايم كشك بادمجون و سبزي خوردنِ و نون خيرات بديم واسه داييم........ گلم أصلاً مهم نيست كه ادم كجا كار ميكنه دور از جون عمله كه نيستيم خداروشكر..... به نظر من مهم مديريت زمانِ...... من از هشت صبح تا چهار سركارم و تو يِ پست مني كه ديگر من نيستم كاملاً توضيح دادم اما مختصر ميگم..... من فقط از سيستم براي آپلود عكس ها استفاده ميكنم و فقط با گوشي وصل ميشم...... من دائم به نت وصلم و ميون تمام كارهام گريز به نت هم ميزنم...... به قول يكي از دوستام اين يه تواناييِ كه ادم بتونه هم زمان رو چند كار تمركز كنه...... و خوشبختانه خدا اين توانايي رو به من داده...... گلم من تا حالا براي كسي صدتا كامنت نزاشتمنميدونم شما كجا بيش از صدتا ديدي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به هرحال خانومي ساعت كامنت هاي من و جز روزهاي تعطيل چك كني همه بعد از ١٢ شب هستن........... من در روز فقط نظرات رو تأييد ميكنم........ من ديشب تا هفت صبح پياز و بادمجون پوست ميكندم و مسافتي از ميدان هفت حوض تا بهارستان رو رفتم و برگشتم تا بتونم اونجا سريع تر سرخشون كنم و تا هفت صبح تو سرما اين كار رو انجام دادم همزمان به نت هم سر زدم و با عالمه جون اس بازي هم كردم........ مطمئنن شما در استراحت به سر ميبردين......... اوايي شب ها تا پنج و شش صبح بيداره و من فقط يك ساعت استراحت ميكنم و روزها ساعت ناهاري در خواب به سر ميبرم تو نماز خونه و خوب يا بد من تنها تفريحم نتِِ ..... تو يه پست نوشته بودم ما هيچ جا نميريم.... خونه بعد كار دوباره خونه بعد دوباره كار
نرگس
پاسخ
خدا بهت قوت بده عزیز دلم...
میترا
10 دی 92 20:03
خصوصی
نرگس
پاسخ
مامان لي لي
10 دی 92 20:14
به هرحال خواهري شما هم اگه مثل من از خودت بگذري مطمئنن مثل من ميشي.............. أهورا جونم و ببوس خيلي دوسش دارم ناز پسرو به هرحال خيلي خوبه ما سعي كنيم يه روز با كفش هاي تنگ ديگري راه بريم تا ببينيم چي ميكشه......... شما طاقت يك شب بيداري رو داري خواهر؟؟؟ من ١٦ ماهه به دو سه ساعت خواب در ٢٤ ساعت بسنده كردم........... خواهر من از فوت داييم چون طاقت تو اون ساختمون رفتن رو ندارم با خاله و مادربزرگ و ........ رفت و أمد يك طرفه دارم فقط اونا ميان...... و .... با خانواده ي پدري هم به دلايلي رفت و أمد ندارم ...... مثل همه نه هر دقيقه مسافرتم نه مهموني من فقط ياد گرفتم از خودم به خاطر ديگران بگذرم
نرگس
پاسخ
چی بگم والا!!!!!!!!!ماشالله...آفرین داری...
مرجان مامان آران و باران
10 دی 92 20:46
خصوصیی
نرگس
پاسخ
مامان لي لي
11 دی 92 7:04
خواهر حتماً يه سر به وب http://aranii.niniweblog.com بزن اون خيلي خيلي از من مشغلش بيشتره و مطمئنن بهتر از من ميتونه راهنماييت كنه.......... تازه با اون همه مشغله وقت ميكنه كامنت هارو تو وب خودش هم جواب بده
نرگس
پاسخ
وب مرجان و می گی؟؟!!!!آخه اون سر کار نمی ره عزیز دلم...من و تو نصف روزمون ،شایدم بیشتر بیرون می گذره خو!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مبینا
11 دی 92 14:26
اهوراجونم اولین شب یلدات مبارک باشه
نرگس
پاسخ
مرسی آبجی جون.بوووووووووووووووووووووووووووس
سعیده ، مامان هومان
11 دی 92 17:54
اهورای نازنین امیدوارم 120 سال یلدا رو جشن بگیری و همیشه در جشن و سرور زندگانی کنی
نرگس
پاسخ
ممنون...انشالله
مامان لي لي
11 دی 92 18:58
برف سنگین زمستون همه چی رو کرده پنهون ادمای شهر برفی خوابیدن تو خونه هاشون .... اولین برفتون پر از شادی
نرگس
پاسخ
ممنون از لطفت المیرا جان.
مامان لي لي
11 دی 92 19:00
سلام گلم ....... أهورا جونم و ببوس
نرگس
پاسخ
مامان بردیا(a)
12 دی 92 2:52
سلام نیستی نرگس جون اهورا خوشگله خوبه؟
نرگس
پاسخ
ممنون عزیزم...سرم شلوغه...ببشخین خواهر جون!!!!
مامان متين عشقي عشق مامان وباباش
12 دی 92 12:38
واااااي چه ني ني نازي. با خاله دوست ميشي؟به شرطي كه لپاتو اول بدي بخورما منم يه ني ني ناز دارم اگه دوست داشتي باهاش اشنا شي حتما به ما سربزن.باشه؟
نرگس
پاسخ
چرا که نه خاله جون؟؟؟!!!باعث افتخاره...چشم ...الآن میام پیشتون.
ارشین
12 دی 92 20:31
یلدات مبارک عزیزم ماشالا چه بزرگ شدی
نرگس
پاسخ
ممنون از لطف شما...
ارشین
12 دی 92 21:08
عشق گاهى از درد دورى بهتراست ، عاشقم کردى ولى گفتى صبورى بهتراست، در قرآن خوانده ام ،یعقوب یادم داده است ، دلبرت وقتى کنارت نیست کورى بهتر است
نرگس
پاسخ
مامان بردیا شیطون
12 دی 92 21:09
قربون این گل پسر برم من ماشالا اقا شدی یلدات مبارک گلم
نرگس
پاسخ
خدا نکنه خاله...ممنون از لطف تون
ارلا
13 دی 92 11:43
سلامممممممممممممممم درسته قبلا این وب مال داداشم بود الان مال منه
نرگس
پاسخ
خب...خیلی هم عالی...
نسیم
13 دی 92 13:14
چه پسر خوشگلی
نرگس
پاسخ
مائده(ني ني بوس)
13 دی 92 17:03
يلدات مبارك خاله جون.ايشالا ١٢٠ امين يلدات در كنار ماماني و باباييت
نرگس
پاسخ
ممنون خاله بابت دعای قشنگ تون...
خاله حسنا
13 دی 92 20:03
میام وبلاگ اهورا با این لبخندای شیرینش انرژی میگیرم!!! ایشالله یلداهای زیادی رو با هم باشین
نرگس
پاسخ
ممنون عزیز دلم...انشالله!
رویا
13 دی 92 21:08
فدای اهورات بشم من ماشالا مردی شده وا3 خودش
نرگس
پاسخ
وای خدا نکنه خاله!!!! ممنون...آره بزرگ شدم خاله جون!!!
مریم (مامان ثنا جون )
14 دی 92 12:47
اهورا جون انشاالله دو هزار تا یلدا زنده باشی
نرگس
پاسخ
مرسی خاله ...همچنین شما!!!!
مامان بردیا(a)
14 دی 92 12:52
خانوم معلم خوبییییییی؟اهورا جونم چطوره؟
نرگس
پاسخ
ممنون عزیزم...بد نیستم...اهورا هم خدا رو شکر خوبه!!!
خاله مهری (ریحانه و حنانه)
14 دی 92 13:16
الهی مثل همیشه چقدر ناز و شیرین شده اهورا کوچولو
نرگس
پاسخ
مرسی خاله...شما لطف دارین...
خاله مهری (ریحانه و حنانه)
14 دی 92 13:17
عزیزم هر چند با تاخیر اومدم برا تبریک ولی یلداتون مبارک و شادیهاتون یلدایی باد
نرگس
پاسخ
ممنون عزیز دلم.
مامان بردیا(a)
14 دی 92 13:47
مرسی بهمون سر میزنی نرگس جون میدونم مشغلت زیاده ولی دلم براتون تنگ میشه اخه من عاشق اهوراجونم
نرگس
پاسخ
مرسی عالمه جونم...منم دلم تنگ میشه و هر فرصتی پیدا میشه یه گریزی به نت می زنم!!!!
مامان بنيتا
14 دی 92 17:24
خصوصي عزيزم
نرگس
پاسخ
عکس های آتلیه عالی بودن!!!!!
باباحسين
14 دی 92 23:46
سلام انشاالله كه خوش گذشته و شب مباركي برايتان بوده خب ما دير اومديم ببخشيد خب حواس پرتي را بگذاريد بجاي واژه ي بي معرفتي شايد ما كمتر خجل باشيم
نرگس
پاسخ
واااااااااااااااای!!!!نفرمایید...شما هر وقت تشریف بیارین قدمتون رو چشمای ماست...ممنون از حضورتون.
مامان سها
15 دی 92 1:27
یلدات مبارک عزیزم
نرگس
پاسخ
ممنون خاله جونم.
مهدی
15 دی 92 22:22
وای خوشبحال اهورا منم دلم خواست
نرگس
پاسخ
مامان صدف
22 دی 92 11:02
چه یلدایی بود امسال. متفاوت با سالهای دیگه. چون یه فندق خوشمزه به جمعتون اضافه شده بود
نرگس
پاسخ
آره به خدا...فکر نمی کنم یلدایی شیرین تر از این داشتم!!!!